Позитивна Я-концепція "Учитель-учень" з професійної точки зору. - Мої файли - Каталог файлів - АРЛІ
Середа, 07.12.2016, 17:22
Вітаю Вас Гість | RSS

Апостолівський районний ліцей-інтернат

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 71
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вік сайту
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Позитивна Я-концепція "Учитель-учень" з професійної точки зору.
14.04.2011, 21:56
Є така думка! 
 Юрій Вакула.Позитивна Я- концепція «Учитель-учень» з професійної точки зору.
    

(Опубліковано в журналах: «Фізика в школах України»-№1, 2009 р; «Географія», №21, 2009 рік; «Початкове навчання та виховання»,№1, 2010 рік). 

   Майстерність вчителя забезпечують багато факторів, серед яких дуже важливими є можливість та умови реалізації позитивної Я-концепції вчителя у взаємовідносинах з учнями. Я маю на увазі вплив на майстерність вчителя наявності у нього позитивної    Я-концепції, і розгляд факторів, від яких залежить її підтримання.    Від успіху в роботі, від відчуття зворотного зв’язку з учнями і від віддачі учнями знань і бачення удосконалення їх знань, мислення – залежить настрій вчителя і його здатність до творчої роботи. Якщо вчитель прикладає чимало зусиль для розвитку своїх вихованців, але не бачить віддачі, якщо він бачить формалізм і байдужість у вивченні свого предмета і не бачить зацікавленості ним учнів – у нього опускаються руки і розвивається комплекс неповноцінності як педагога. І тут перш за все ми повинні заглянути всередину самого себе: а чи такий я є, як потрібно для успішного процесу навчання і виховання своїх учнів? Беру журнал «Завуч», №10 за 2006 рік [1], і в статті «Забезпечуємо професійне вдосконалення» читаю: «Для того, щоб озброїти учнів міцними і свідомими знаннями з основ наук, здійснити їх виховання, педагог сам має бути підготовленим до цієї роботи: а)досконало знати свій предмет (і не лише в об’ємі шкільних підручників); б)цікавитись новинками психолого-педагогічної науки; в)володіти методикою навчання та виховання школярів; г)бути всесторонньо розвиненою і високодуховною людиною; д)мати прагнення і здібність передавати молоді досягнення попередніх поколінь, а не відбувати свої уроки лише для зарплати. К. Ушинський говорив: »Педагогіка – не лише наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище і найнеобхідніше з усіх мистецтв.» Головним достоїнством педагога є його вміння виховувати учнів своїм предметом, бути самому захопленим тією наукою, яку він викладає. При цьому вчитель поєднує в собі дві спеціальності: він повинен бути фахівцем не лише з того предмета, який він викладає, а ще і педагогом-вихователем. Вчитель, навчаючи – виховує, а виховуючи – навчає. Учень навчається успішно при наявності у нього позитивної Я-концепції, і перш за все, учень повинен мати почуття особистої гідності. Виховання – це утвердження в людині цього почуття. І знову цитата з журналу: «Той, хто оволодів майстерністю виховання – прекрасний педагог, який зміг подолати в собі комплекс меншовартості і неповноцінності.» Там же наведено слова Ліни Костенко: «Убий у собі дракона рабства і страху». Справжній вчитель – мужня людина, і його не можна поставити у рамки обов’язкових пунктів у конспекті уроку, чи обов’язкового виконання чергової методичної моди, він – це той, хто подолав у собі комплекс меншовартості, хто знає свою справжню ціну і відчуває, що від нього багато залежить, але і усвідомлює, що повинен багато віддавати, бо ще в Біблії сказано, що кому багато дано, з того більше і запитають. Я вважаю, що справжній педагог – це доля, це дар від Бога, його особа – це вмістилище знань і позитивної енергії, якими він наповнює свою душу, щоб пропустити їх потоком через душі і розум своїх вихованців. Можна порівняти знання із чистою живою водою, і якщо ця вода перестає поступати в посудину, то і віддавати буде нічого, і вода буде застоюватись і швидко стане несвіжою і непридатною для споживання. Тому педагог повинен все життя вчитись сам. Він повинен постійно бути в курсі новинок із свого предмету, знати нові, інноваційні педагогічні технології, вивчати нові інформаційні технології і володіти ними як засобом здобуття знань та розвитку аналітичного і критичного мислення учнів.    Система роботи кожного конкретного вчителя визначається тим , що він думає про себе, як він оцінює свої здібності, чи  впевнений у своїх силах. Невпевненість, втрата віри в себе перетворює навіть талановитих людей у посередніх, нетворчих. Думки матеріальні, і ми стаємо тими, якими себе уявляємо.    Вчитель повинен бути духовно багатою людиною,  постійно це багатство поповнювати і щедро ділитись ним із своїми учнями. Він повинен мати високі моральні принципи і дотримуватись їх, інакше учні не повірять його словам про духовність, бо вони бачать фальш краще нас, дорослих. Є такий вираз: «радість пізнання». Навчання – це нелегка праця, але воно не повинно бути безрадісним, важким тягарем. Вчитель повинен при вивченні учнями його предмета будувати для них школу радості, про яку говорив В. О. Сухомлинський, його предмет не повинен бути абстрактним, а повинен бути зв’язаним з навколишнім життям, з природою, з оточуючим світом. Вчитель повинен провести учнів по шляху першовідкривачів, дати відчути їм радість творчості, і відчути свою значимість у цьому світі, а це і є вироблення позитивної Я-концепції учнів, від наявності якої напряму залежить Я- концепція вчителя. Навчаючи учнів на уроках фізики, я завжди  намагаюсь показувати їм використання вивчених положень для пояснення явищ навколишнього світу, явищ природи –виникнення, поширення і дії сонячних променів, виникнення морозних візерунків на вікнах, поширення запаху квітів, зміни кольору неба, польоту птахів, стуку гострого дзьоба дятла, поширення хвиль на поверхні озера, і т. д. Наші учні повинні бачити у фізиці не лише нагромадження формул і складних правил, а і можливість пояснення ними явищ навколишнього світу, повинні бачити дію у цих явищах законів фізики, і тоді навчання буде цікавим, принесе радість пізнання і справжній успіх.  Таким чином, простежується прямий зв'язок  між наявністю позитивної Я-концепції вчителя і можливістю формування позитивної Я- концепції учнів. І для досягнення успіху у своїй роботі ми повинні аналізувати і враховувати всі фактори, що впливають на підтримання у собі позитивної Я-концепції.  Я привів вище слова Ліни Костенко про те, що вчителю потрібно побороти в собі дракона рабства і страху. Дійсно, цей фактор дуже впливає на формування думки вчителя про себе як про професіонала, впливає на впевненість у своїх силах і на відчуття повноцінності. Кого ми можемо боятися? –В першу чергу деяких чиновників від освіти, сильних світу цього, кому дано приїжджати або приходити до нас з перевірками, тих, від яких залежить оцінка нашої роботи,  які іноді спускають до нас накази про впровадження чергової методичної моди і які роботу з учнями іноді знають менше ніж ми, бо вони від учнів далекі. Заперечувати їм ми не можемо – ми з ними в різних вагових категоріях, тому тут потрібно іти на компроміс, знаючи свою ціну і продовжуючи і далі спокійно робити свою добру справу, пам’ятаючи, що головним критерієм нашої роботи є кінцевий результат, рівень знань наших учнів, їх вихованість, захоплення нашим предметом, повага учнів, батьків і членів нашого педагогічного колективу. І з цього приводу, з приводу необхідності у нашому житті і в нашій роботі компромісів – вірш:                                                      
                                     
                                       «Не будь слишком мягким – сомнут,
                                        Не будь слишком твердым – сломают,                                       
                                          Не будь слишком сладким – съедят,                                      
                                Не будь слишком горьким – выплюнут.»                                                                                 
                                                       (Еврейская пословица).                         
  Юрий Вакула. Пословица.                                         
 
Еврейская пословица гласит:                 
  Не будь ни мягким ты, ни слишком твёрдым –                   
Сомнут, сломают, будешь жизнью бит,                  
Или унизят – если будешь гордым.                  
 Ни горьким и ни сладким ты не будь,                   
Иначе выплюнут или съедят бездушно,                  
 И, если надо, о себе забудь,                   
Ты гибким быть обязан, если нужно.                  
 Но иногда так хочется восстать,                   
И хочется свободы, перемены,                  
 И хоть на миг бы вновь собою стать,                  
 И, как на волю, вырваться из плена.                  
 Но глупо лезть без толку на рожон,                   
Не в мою пользу будет перебранка,                   
И буду лишь кому-то я смешон,                  
 Ведь это – как с рогаткой против танка…                  
 И от всех рамок до нытья устав,                  
 Твержу себе, что жизнь – не лотерея,                  
 И, чтобы жить – мной соблюдён устав,        
 Ведь всё же правы мудрые евреи!    

  Це ж саме стосується і відносин з колегами, з адміністрацією. Потрібно пам’ятати, що робота вчителя – це майже постійне нервове напруження, в якому неминуче можуть виникати суперечки, протиріччя  між людьми, і відноситись до цього з розумінням. І тоді, при наявності інших факторів, про які сказано вище, і любові до своєї чудової професії – вчитель матиме позитивну Я-концепцію, і його праця приноситиме задоволення йому і всім оточуючим.                                                                            Література:   1)Журнал «Завуч», №10 – 2006 рік.– К:Шкільнийсвіт,стор.29(вкладка),стор.9.
2)Єврейські прислів’я та приказки.Упорядкування  Григорія Полинкера.– К.: Дніпро, 1990, стор. 130.
                              
                                          Вакула Ю. М., вчитель фізики Апостолівського районного загальноосвітнього ліцею- інтернату, Дніпропетровська область.
Категорія: Мої файли | Додав: jalbert
Переглядів: 1707 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук по сайту
Друк сторінки
Глобус відвідувань
Корисні сайти

Copyright MyCorp © 2016